Ugledni gost, FADIL HADŽIĆ

Veliki događaj u obitelji Žugec – na večeru dolazi nekadašnji školski kolega glave OLYMPUS DIGITAL CAMERAobitelji. Njih su dvojica za školskih dana dijelili istu školsku klupu, a kasnije zajedno išli u ljubavne avanture…

Situacije i međusobna komunikacija naših aktera podsjećaju nas na slične situacije iz naših vlastitih života i čini ih beskrajno smiješnima, jer danas Žugeci žive u skromnom stanu iz socijalističkih vremena, a Ugledni gost u otmjenoj vili, jer je u međuvremenu dogurao vrlo visoko.

U sam vrh…

***

”...Fadil Hadžić svoje komedije prožima „svijetlim smijehom“ ali to ne otupljuje oštricu njegove satire. Hadžić izvrgava smijehu društvene negativnosti i ljudske mane, suočava nas s problemima, a nama samima prepušta da nađemo rješenje… Možda je baš u tome ključ njegovog uspjeha – on poziva publiku na suradnju smijehom. To publika očito voli…”

Georgij Paro, redatelj

”Fadil Hadžić ‘(…) našu stvarnost, društvene proturječnosti, birokratske apsurdnosti, potrošački mentalitet malograđana i velikograđana, te uopće ljudske izobličenosti razgolićuje svojim humorom do groteskne smiješnosti ili moralne bijede!”

Augustin Stipčević, književni kritičar

”…Hadžićev smijeh prijateljuje sa zabavom, iako i uznemirava pa i šiba. On polemizira, kudi i kritizira, potiče smijeh ali i postavlja pitanja, izriče optužbe, sudi i osuđuje. Vjeruje u smijeh kao duhovnu i moralnu terapiju… Piše da bi bio gledan, razumljiv je i pristupačan. Komediograf širokih masa i suvremenosti…”

dr. sci. Branko Hećimović, teatrolog

                   SVEČANA PREMIJERA: 31. SIJEČNJA 2013. u 20:oo h / Dom kulture & Turistička zajednica KRAPINSKE TOPLICE

IZ KRITIKE:

Naše sitne opsesije i slabosti

Fadil Hadžić, UGLEDNI GOST

DRAMATURG i REDATELJ: Zlatko Petrović 

GLUME: Snježana Lančić-Prpić & Milorad Bunčić

INSPICIJENT: Tomislav Slavić / PRODUKCIJA: Vedra scena, Osijek & TRAG CRVENO, Zagreb

6. međunarodni festival cabareta i komedije Gumbekovi dani, Histrionski dom, Zagreb, 16. – 28. ožujka 2012.: Vedra scena, Osijek i Trag Crveno, Zagreb, Fadil Hadžić, Ugledni gost, red. Zlatko Petrović

Završna večer 6. Gumbekovih dana bila je posvećena Fadilu Hadžiću, gotovo kultnoj ličnosti hrvatske kulture, osobito na području filma i kazališta. Kada je taj osebujni Festival posvećen kabaretskoj tradiciji započeo 2008. godine, Fadil Hadžić bio je prvi predstavnik žirija i dobitnik nagrade za izniman doprinos oživljavanju cabareta. Nakon nekoliko lijepih uvodnih riječi te kratke i šarmantne dodjele nagrada, izvedena je predstava Ugledni gost, nastala prema tekstu jedne od brojnih Hadžićevih komedija. Ideja je krajnje jednostavna; stereotipni sredovječni malograđanski par Žugec iščekuje uglednog gosta, junakovog najboljeg prijatelja iz školskih klupa, sada političara na važnoj društvenoj poziciji. Sati prolaze, štrukli se hlade, a domaćini proživljavaju sve od brige, preko bijesa do rezignacije.

Tekst se svodi na izmjenu dijaloga i monologa izrazito kolokvijalnog stila, muž i žena međusobno se čas podbadaju, čas izmjenjuju nježnosti. Ugledni gost obiluje duhovitim, pomalo zajedljivim komentarima koje supružnici spretno i uvjerljivo jedno drugome dobacuju, redajući klišeje tipične za takvu situaciju. 2-1-smallRežija Zlatka Petrovića tradicionalna je, ujednačena, jasna i jednostavna te odaje Hadžićevu tekstu dužno poštovanje. Žena je dominantna ličnost, oštra jezika, dostojanstvena i drži pod kontrolom sve što se događa pod njihovim krovom, no često negoduje zbog pasivnog muža zahtijevajući od njega da „bude muško“. Muž je servilni neostvareni čovjek koji ponekad, kada ga žena isprovocira, prijeteći zamahne rukom prema njoj, no njezin potpuni nedostatak reakcije sugerira da ju nikada nije niti bi je ikada udario. Snježana Lančić-Prpić i Milorad Bunčić savršeno funkcioniraju zajedno. Duhoviti i opušteni, djeluju poznato, a opet svježe.

Autorica scenografije i kostimografije, rađene u posve realističnom kodu, također je Snježana Lančić-Prpić. Na praznoj pozornici postavljena su dva namještena stola te, kao osobit zanimljivi detalj, zrcalo, odnosno njegov okvir, bez samoga stakla. U tom zrcalu provjeravaju svoju odjeću, pripremajući 4-2-Smallse da ostave što bolji dojam na goste koji su evidentno hijerarhijski više na društvenoj ljestvici. Istovremeno smatraju statusnim simbolom samu činjenicu da im takvi ljudi žele doći na večeru i, kako vrijeme prolazi, uživaju parodirajući ih. Zanimljiv je moment u kojemu, tada već pomalo nakresani junak, viče na svoj odraz u zrcalu, kao da se svađa sa svojim starim prijateljem i otkriva da je današnji političar (nemoguće je previdjeti jasnu aluziju) još kao dijete bio podmukao i manipulativan.

Oni sretno odrađuju svoju koreografiju unutar četiri zida, igrajući određenu ulogu jedno pred drugim te, prema potrebi, zajedno pred nekim trećim. Određen dojam rezerviran je za znatiželjnu susjedu, a sasvim drugi za ugledne goste, no kada se učini da je večer propala, unatoč pažljivim pripremama s njihove strane, oboje zaključe da im je „baš lijepo kad smo ovako sami“. Iako produkcija ne nudi nešto osobito originalno, kako na sadržajnom, tako ni na izvedbenom planu, ona je poput jezgrovite i simpatične dramske crtice, uzete iz svakodnevnog života. Kao zrcalni odraz malog segmenta naše vlastite svakodnevice (jer nije slučajno publika s druge strane zrcala na pozornici) podsjeća nas na naše vlastite sitne opsesije i slabosti te izaziva smijeh solidarnosti i autoironije.

www. kazaliste.hr / Ana Fazekaš

***

Fadil Hadžić, među inim što ovo ime znači i u regionalnoj 4-1-smallizvedbenoj umjetnosti, bio je i jedan od najuglednijih i najplodnijih suvremenih, kazališnih, hrvatskih pisaca svojeg vremena. Prisjetimo se, dana 03. siječnja obilježavamo drugu godišnjicu od smrti ovog umjetnika.

Tema komedije: uvijek aktualna i sveprisutna glupost, uz naglašeno izrugivanje osobina malograđanske sredine. Vrijeme nastanka: najplodnije autorovo razdoblje / Vrijeme radnje: današnjica.

Okosnica joj se složila oko iščekivanja i ugađanja ‘UGLEDNOM GOSTU’ (usput budi rečeno, po zanimanju političaru) koji (prvo samo kasni, a kasnije, ispostavit će se, ipak, ne) dolazi sa suprugom na večeru…

U ovom su dramskom predlošku dva lica (srednjovječni bračni par) koja žive u skromnom stanu, što ga obročnom otplatom (drugi put) otkupljuju još od socijalizma u kojem su ga samodoprinosima za izgradnju već jednom platili…

2-2-smallDomaćini su usamljeni i zajedno i ponaosob. I, dakako, opterećeni stresom svojih zanimanjima (npr. ona prosvjetna radnica, a on kancelarijski službenik ili nešto slično, potpuno je nebitno), kao takvi nervozni, klišeizirani i kao svi Hrvati oduvijek i zauvijek bez love, ostavljeni od djece, nikom više bitni, a još uvijek usred vječne ambicije u koju ni sami više ne vjeruju. Traže i dalje onaj pravi razlog vlastitih (?!), nikad osvjetljenih i nerealiziranih mogućnosti…

Kad usred cjelovečernjih verbalnih grickanja supružnika i iščekivanja, gosti, ipak, ne dođu, razočarenje se učini apsolutno…

Dramaturg, Zlatko Petrović, Hadžićev je, takoreći, učenik. Sklon tradicionalnoj školi s jasno omeđenim tezama i naznačenim zaključcima. U svojoj se karijeri više puta okušavao i dramatizirati i režirati učitelja. Već četrdeset godina je praktičar i oduvijek u pristupu pomalo ‘sitničavi 5-smallorganizator’, što se u ovom predlošku pokazalo kao dobra osobina koja se očitovala u činjenici da se izvedbena od izvorne verzije razlikuje samo u izboru pojedinih scena i redukciji svih opterećenja koja bi nam odvlačila pozornost od same glume & komunicirnja bračnog & glumačkog para (Lančić-Prpić & Bunčić).Satira je ovo, dakako, o globalnoj usamljenosti i iskrivljenosti od cjelokupnog nam okružja (raznih institucija i organizacija), preko obitelji (kao osnovne zajednice) do samog pojedinca (kao armature)…

Igor Rogina, www.text-grupa.com

***

Zlatko PetrovicZlatko Petrović, dramaturg & redatelj – rođen  1945. godine u Osijeku, gdje je pri Pedagoškoj akademiji diplomirao hrvatski jezik i književnost

Bio je član Hrvatskog društva dramskih umjetnika, a radni je vijek proveo radeći kao glumac u HNK Varaždin, kao novinar u Glasu Slavonije i u nekoliko uzastopnih mandata kao ravnatelj Gradskog kazališta Virovitica, te  kao  ravnatelj, dramaturg, redatelj, scenograf i glumac u Kazalištu Vedra scena u Osijeku.

U Osijeku, Zagrebu i Virovitici režirao je više od tridesetak kazališnih predstava, a dramatizirao i adaptacijski priredio više od pedesetak proznih djela, te u MH, Osijek objavio zbirku dramskih adaptacija PRETEŽNO VEDRO, u kojoj je sadržana većina dramskih tekstova produciranih u Kazalištu Vedra Scena, Osijek.

 Danas je umirovljen i živi u Virovitici.

***

˝Već šest desetljeća pišem komedije i sve motive koje sam uzimao bili su mi takoreći na dohvat ruke. Mislim da komediograf i nema drugi bunar iz kojeg će vaditi svoje teme, tim više što su svakodnevna događanja najbliža i najjasnija, skoro bistra kao bunarska voda.“

Fadil Hadžić